Vapenskölden

Posted by | No Tags | Uncategorized | Inga kommentarer

För ett år sedan kom, den då 89-årige fyrmästaren Anders Widén på besök. Gången var långsam men blicken snabb. Han letade efter en vapensköld han fått av besättningen på HMS Kullen någon gång på 80-talet. Skölden hade legat honom varmt om hjärtat och var en personlig gåva som tecken på vänskap mellan fyrvaktare och fartyget HMS Kullen. Den hade alltid suttit på bästa plats i tornrummet.
Efterforskningar visade att den troligen försvann vid senaste renoveringen 2007.

När vi började gräva visade det sig att vänskapshälsningarna mellan fartyg och fyr hade haft en lång tradition: På 60-talet stannade HMS Kullen ofta upp för ”hönsning för fyren” – en hälsningsritual vi tidigare trodde dött ut på 1930-talet- och troligen fortsatte denna tradition så länge det fanns fyrvaktare på plats. Denna gamla sed kan spåras till 1600-tal, men omnämns redan då som urgammal och kan mycket väl ha förekommit ända sedan vikingatiden.
Under hösten 2014 kom vi via Facebook i kontakt med ”Tordis”, en av besättningen på nuvarande HMS Kullen som hade följt våra inlägg. Det vi berättade om den förlorade skölden engagerade besättningen och en inspirerad och värmande dialog mellan fyren och fartyget kom till stånd via nätet. Inlägget spred sig till divisionschef och fartygschef Jan-Erik Szabo och drömmen om att få dit en ny sköld började få liv.

Skölden är en symbol för det band som finns mellan Kullens fyr, väktaren på land, och dess namne HMS Kullen, väktaren till havs. Man talar om Kullen som ”Den som står emot”. Under våren gjorde även chefen för 4:e sjöstridsdivisionen, Ewa Skoog Haslum, ett privat besök på fyren. Strax därefter kunde hon bekräfta att planerna för att låta HMS Kullen göra ett besök under höstens stora marinövning Swenex 15 i princip var klara.

Fartygsbesöket, en unik och hedrande händelse som värmer oss, har engagerat många: Peter Kovacs kommunstyrelsens ordförande tvekade aldrig att komma, inte heller Åsa Lundqvist-Peyron, näringslivschef. Landets främste fyrexpert Esbjörn Hillberg körde bil från Donsö enbart för den stora dagen. Stort tack alla tre för att ni kunde närvara under hedersbesöket. Peter höll ett tal om Höganäs efter lunchen som gjorde att nästan hela besättningen ville flytta dit på en gång. Esbjörn delade ut den exklusiva fyrhandboken till hela besättningen och höll ett mycket givande tal om fyrhistorien.

Fartygschef Jan-Erik Szabo hade erbjudit oss ett fartygsbesök som vi självklart tackade ja till. Det blev inte alls som vi väntat oss. HMS Kullen var förberedd som inför ett kungabesök, med hedersvakt och en synnerligen välregisserad visning där alla i besättningen gjorde sitt yttersta för att vi skulle trivas. En helt fantastisk förmiddag som vi aldrig glömmer. Stort tack FC Szabo och alla i besättningen för en oerhört professionell och intressant visning. Det rådde ingen tvekan om att känslan av att detta var ett historiskt möte var ömsesidig.
Efter lunchen bar det iväg till fyren. Under högtidliga former överlämnades en ny vapensköld som åter ska upp samma plats som tidigare. Vi fick också massor av material som vi nu skall bygga en utställning om HMS Kullen av. Fartyget gör ett oerhört viktigt arbete för att skapa säkrare farleder för alla och är ett viktigt yttre marint skydd för landet.

När fartyget senare skulle lämna Höganäs hamn för att gå mot Bohuslän visste vi att de skulle passera fyren. Tyvärr hade en säkring gått och fyren var släckt. Men skam den som ger sig. Med mörkerhjälpmedel och en röd blixtlampa väntade vi länge högst uppe på terrassen och knappt synbar och mörklagd kom så HMS Kullen glidande nära berget och vi chansade med att ge olika signaler.

Inom 30 sek kom så svaret, 2 olikfärgade blink som kvittens.
I mörkret reste sig håret i på armarna och med ett stort leende konstaterade vi att kanske var detta första gången på 20 år som en hälsning genomförts på fyrplatsen till fartyget.

Traditionen och cirkeln är åter sluten för både sköld och hälsning.
Den 14 oktober 2015

Lycka till på färden HMS Kullen, vi följer er!


No Comments

Leave a comment